5 Moos. 6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme (=Elohim), Herra on yksi (= echad).
5 Moos. 6:4:ssä on alkutekstissä ensimmäinen Herra sana JHWH ja Jumalallemme on ELOHIM
ja toinen Herra sana on Herra JHWH:n ja yksi sana on echad. Raamattu ilmoittaa HERRA JHWH:n
ja JUMALA ELOHIM:n olevan yksi Jumala ja siihen meidän on tyytyminen, mikä on Raamatun ilmoitus asiasta. Jotta ymmärrämme Jumalan olevan yksi. Meidän on tutkittava tuo sana echad, joka on tuossa Raamatun paikassa oleva yksi sana. Hebr. Raamatussa sana Jumala on tässä jakeessa ELOHIM, joka on monikkomuoto.
1Moos. 1:1 Alussa loi Jumala (=Elohim) taivaan ja maan.
1Moos. 1:26 Ja Jumala (=Elohim) sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka
maassa matelevat."
Koska Raamattu paljastaa meille luomisen tapahtuneen monikkomuodossa, niin onkin oikeutettua
kysyä kysymys, ketkä me? Seuraavaksi katsomme, mitä Raamattu vastaa tähän kysymykseen.
Jumaluus ei ole kielioppia, mutta koska Jumala sanoi; Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, eli toisin sanoen, Me teemme ihmisen kuvaksemme ja kaltaiseksemme. Niin se tarkoittaa sitä, että Isä ja Poika yhdessä tekivät ihmisestä Jumalan kuvan kaltaisen.
Ihmisen järki ei voi käsittää ymmärtääkseen, miten mahdollista, että Jumala on yksi, mutta Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Raamattu ei "pyydä" ymmärtämään meidän järjellä käsittääksemme asian. Mutta me voimme uskoa, että Jumala on yksi, niinkuin Raamattu opettaa näin.
Kaksi vertauskuvallista esimerkkiä:
Hallitus on yksi, siinä hallituksessa on monta työntekijää, mutta silti hallitus on yksi.
Kananmuna on yksi, siinä on kolme osaa; kuori, keltuainen ja valkuainen. Silti kananmuna on yksi. Sama asia pätee Jumalaan.
Jumala on luonut taivaat ja maan Jeesuksen kanssa. Ilman Jeesusta ei mikään kaikki olisi syntynyt. Jeesuksen kautta kaikki on syntynyt, se tarkoittaa, että Jeesus on ollut mukana Isän kanssa luomistyössä ks. Hebr. 1:2, Joh. 1:3.
Hebr. 1:2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
Joh. 1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
Raamattu vahvistaa opettamalla, että Isä ja Poika ovat yhdessä ensimmäiseksi luoneet taivaat ja maan. Raamattu opettaa, että Herrassa Jeesuksessa on luotu kaikki, mitä on taivaissa ja maan päällä, joten tämä Raamatun selkeä opetus sulkee pois sen mahdollisuuden, että Isä olisi luonut Poikansa ensimmäiseksi.
Olen itse törmännyt kolminaisuusoppiin, joka ei pohjaudu Raamattuun. Raamatussa ei ole yhtään kolminaisuusoppi, eikä ole sellainen opetus 'kaksi Jumalaa' eikä sana 'kolmiyhteinen Jumala' ole sieltä mistään. Raamatullinen kuvaus Jumalasta on, että Jumala on yksi ja tämä yksi Jumala on Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä. Raamattu opettaa myös Isän olevan yksin Kaikkivaltias. Isän Kaikkivaltius ei tietenkään vie pois Jeesukselta Jumaluutta, sillä Jumala itse sanoo Jeesuksen olevan Jumala. Olen myös törmännyt oppiin, että kolmiyhteinen Jumala on suurempi. Se on väärä opetus.
Raamatun mukaan Isä on Jeesusta suurempi ks. Joh. 14:28. Kolminaisuusoppi on päivänselvästi ristiriidassa Raamatun kanssa, joka sanoo näin:
1Kor. 15:24
sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle."
26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle." Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
Joh. 14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
Kirkonkolminaisuus oppi on epäraamatullinen tehden Isästä ja Pojasta ja Pyhästä Hengestä kaikista yhtä suuria. He ovat yksi Jumala, mutta edellä mainitussa hierarkiassa. Poika kirkastaa Isän ja Pyhä Henki kirkastaa Pojan. Pyhä Henki ottaa Pojan omasta ja kaikki mikä on Isän, on Pojan. Jumaluuden hierarkia on siis Isä, Herra Jeesus Kristus ja Pyhä Henki ja tämä on yksi (echad) Jumala!
Mark. 12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: "Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
1 Kor. 8:4 Mitä epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta kuin yksi Jumala. RK
Gal. 3:20 Välimies ei kuitenkaan ole vain yhtä varten, mutta Jumala on yksi. RK
Joh. 10:30 I and my Father are one. ( Se tarkoittaa suomeksi; Minä ja minun Isä olemme yksi. ) Niissä kohdissa on myös hepreankielen sana 'echad'.