Raamattu opettaa että yhtenä ja ainoana pelastuksen tekijänä on uskoa Jeesukseen. Se on päivänselvä, mitä Raamattu opettaa mutta minä olen törmännyt kahteen asiaan missä olen kuullut ihmisten puhuvan omasta pelastumisesta. Osa uskovista uskoo että vauvakasteen kautta he ovat jo pelastettuja. Taas osa uskovista uskoo että he ovat jo pelastettuja upotuskasteen kautta. Heidän pelastuminen perustuu kasteeseen mitä Raamattu ei todella tarkoita mitään.
Raamattu opettaa että ainoana ja yhtenä pelastuksen tekijänä on uskoa Jeesukseen, se on pelastettu Jumalan armosta. Jos pelastumisemme perustuisi kasteeseen, olisi pelastus teoista eikä armosta. Se on jo langennut pois armosta koska se tapahtuu teoilla eikä Jumalan armolla. Uskonlahja on Jumalan aikaansaama armolahja.
Raamatullinen kaste
Tokihan raamatullinen kaste on tärkeä asia, jota ei pidä sivuuttaa. Mutta pelastuskysymys se ei ole. Raamatullinen vesikaste ei ole kaste pelastukseen, vaan kaste pyhitykseen. Kaste
on kuuliaisuuden osoitus Jumalalle halusta seurata ja palvella Häntä.
Uskoon tullut ei ota kastetta pelastuakseen, vaan siksi, koska on jo
pelastunut! Kaste tulee siis ottaa rakkaudesta Jeesukseen, ei ihmisten painostuksesta, eikä pelastusvarmuuden paikkaamiseksi.
Sakramentaalinen kaste on väärä, tehtiinpä se sitten
aikuiselle tai lapselle, koska siinä uskotaan pelastuvan. Vain usko
Herraan Jeesukseen Kristukseen pelastaa, Uudestisyntymisen saa aikaan
Jumalan henki ja Jumalan sana, ei suinkaan kastevesi. Sakramentti-oppi
on noituutta, joka saa ihmisissä aikaan väärän rauhan.
Kaste on Kristuksen opin alje. Kun olemme ymmärtäneet alkeet tulee meidän päästä eteenpäin.
Monelta jäi huomaamatta tärkeät asiat, mitä niissä Matt. 28:19 ja Mark. 16:16 on.
Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Mark. 16:16
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Tuossa Matt. 28:19 kohdassa lukee että 'Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni,....'
Siinä puhuu juuri opetuslapseudesta. Jeesuksen lähetyskäskyn mukaan pitää ensin opetuslapseuttaa. Mitä opetuslapseus tarkoittaa? Mitä on opetuslapseus?
Katsokaamme yhdessä mitä Joh. 8:31-31 jakeet sanoo.
Joh. 8:31
Niin
Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te
pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
32
ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."
Tärkeä muistaa että Raamattu on täynnä armoa ja Totuutta. Jumala ei pane meitä orjuuttamaan sakramentaalisen opin alle suorittaaksemme itse vaan Jumala kutsuu meitä tästä maailmasta ulos ja tästä kaikesta mikä orjuuttaa meitä. Opetuslapseudella Raamattu tarkoittaa Joh. 8:31 jakeen mukaan että Sana on itse Jeesus, lihaksitullut Ihmisen Poika Jumalana ja Sana on lähtöisin Jeesuksesta, joka on täynnä armoa ja Totuutta ks. Joh. 1:1-2, 14. Kun me ymmärrämme Sanan merkityksen, niin pysymme Sanassa, silloin me olemme totisesti Jeesuksen opetuslapsia. Ja tulemme vapautuneeksi perehtydyttyämme tunteaksemme Totuuden.
Ja tuon Mark. 16:16 jakeen mukaan ei sano missään näin:
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka (kastamaton) ei usko, se tuomitaan kadotukseen.Ei!!! Ei sano mitään.
Se sanoo näin:
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka (uskosta osaton) ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Se tarkoittaa ja koskee ainoastaan uskosta osattomia jotka ei usko niin he joutuu kadotukseen koska ei usko Jumalaan. Siinä ei sano että kastamaton joutuu kadotukseen. Väärä ja epäraamatullinen opetus. Se tuntui kyllä ahdistavalta ajatella että kastamaton joutuu kadotukseen mutta Raamattu ei sitä todella tarkoita.
Palataan vielä Matt. 28:19 kohtaan.
Siinä puhuu ensimmäiseksi opetuslapseudesta ja siten viimeksi kasteesta. Kaste on askel uskonkuuliaisuuteen.
Nooan arkki on hyvä vertauskuva. Nooa uskoi astumalla arkkiin, se pelastui. Ei Nooa pelastunut veden kautta vaan uskon kautta astumalla arkkiin. Kastevesi erottaa meidät tästä maailmasta Jumalalle joka uloskutsuu meidät tästä maailmasta.
2Piet. 3:18
ja
kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja
tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden
päivään.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Joh. 1:1
Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2
Hän oli alussa Jumalan tykönä.
14
Ja Sana tuli lihaksi
ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa,
senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli
täynnä armoa ja totuutta.