Opetus siitä, että ehtoollisella saa synnit anteeksi, on Raamatun totuuden vastainen. Koska Jeesus sovitti kaikki synnit yhdellä kertaa, lopullisesti, siellä Golgatan Ristillä. Syntien 
sovitus ja voitto kaikesta synnistä on jo saavutettu. Ihmisen osa on 
vain ottaa sovitus vastaan. Kiitos Herralle! Opetus ehtoollisen 
sakramentin kautta saatavasta syntien sovituksesta on Jumalan pilkkaa ja
 vesittää Jeesuksen ristintyön.
Mutta 
muistoateria ja apostolien oli tapana murtaa leivän, on kaksi eri asiaa 
kuulemma. Muistoateria tarkoittaa Jeesuksen kuolemaa, (voittoa synneistä 
ja saatanasta ja kuolemasta). 
Paavalin opetus ehtoollisesta:
Sillä minä 
olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että 
Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, 
mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan;
 tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian 
jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein
 kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin usein kuin te 
syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran 
kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee, ks. 1 Kor 11: 23-26.
1Kor. 11:23 Sillä
 minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut,
 että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, 
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."  
25 Samoin hän otti myös 
maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun 
veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Sillä niin usein kuin 
te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran 
kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
Jeesuksen 
kuolema ja ylösnousemus oli jo tapahtunut tosiasia Paavalin opettaessa 
korinttolaisille ehtoollisesta. Tämä on mielenkiintoinen pointti, sillä 
Paavali opettaa, että Jeesus itse on opettanut hänelle ehtoollisen 
merkityksen. Paavalin mukaan ehtoollinen on Jeesuksen muistoksi, sillä 
niin usein kuin opetuslapset syövät ehtoollisleivän ja juovat maljasta 
viiniä, niin he julistavat Herran Jeesuksen kuolemaa, siihen asti kun 
Hän tulee.   
Huomaatko, 
ettei Paavali opettanut, että ehtoollinen on syntien anteeksisaamisen 
sakramentti. Itse asiassa Paavali ei edes mainitse sanoja syntien 
anteeksisaaminen, koska Golgatalla tapahtui ihmiskunnan lunastus ja 
siellä on syntien anteeksisaamisen paikka jokaiselle, joka tekee 
parannuksen ja ottaa uskossa vastaan Herran Jeesuksen. Paavali tiesi, 
että syntien anteeksisaaminen oli jo tapahtunut tosiasia, joka tapahtui 
Golgatalla ja ehtoollinen on muistoateria, jossa muistellaan ja 
julistetaan Herran kuolemaa.
 Jeesus itse 
sanoi: ”Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, 
joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.”
 
 ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.”
 
 Liiton veri vuodatettiin Golgatalla, joka on kertakaikkinen tapahtuma 
niin kuin Raamattu opettaa. Golgatalla lepää syntien anteeksianto, joka 
lahjoitetaan parannuksen teon eli uskon kautta Jeesukseen.
 
 
Liiton veri vuodatettiin Golgatalla, jota viini kuvaa. Leipä kuvaa 
Kristus ruumista, joka murrettiin Golgatalla. Uuden liiton veri 
vuodatettiin Golgatalla, jonka kautta ja perusteella saadaan synnit 
anteeksi. Syntien anteeksiantamuksen veri vuodatettiin Golgatalla.
 
 VANHAN TESTAMENTIN TODISTUS:
 Kun Israelin kansa oli Egyptin orjuudessa, niin Jumala päätti vapauttaa
 kansansa tästä orjuudesta. Ennen tuota vapautumista asetettiin 
pääsiäinen, jonka tehtävä oli muistuttaa Israelin kansaa, siitä kun 
Jumala vapautti kansansa egyptiläisten orjuudesta. Pääsiäiseen kuului 
myös pääsiäisateria, jossa syötiin teurastettu karitsa, joka oli 
esikuvaa Jeesuksen Golgatan uhrista, jossa sovitettiin koko ihmiskunnan 
synnit. Johannes kastaja tiesi tämän, sillä kun hän näki Jeesuksen hän 
sanoi Pyhässä Hengessä: ” Katso, Jumalan karitsa, joka pois ottaa 
maailman synnin.”
 
 Vanhan liiton pääsiäinen ei ollut se 
tapahtuma, jossa Israelin kansa vapautettiin egyptiläisten orjuudesta, 
vaan pääsiäinen viettiin tämän vapautumisen muistoksi. Samoin on myös 
Uudessa Liitossa. Ehtoollinen vietetään Jeesuksen kuoleman muistoksi, 
jossa muistellaan ja julistetaan Herran kuolemaa. Ehtoollinen ei ole 
syntien anteeksisaamisen sakramentti, koska syntien anteeksisaaminen 
tapahtui Golgatalla, jota ehtoollisella muistellaan Herran kunniaksi.
 
 VT:ssa Ja UT:ssa on aivan sama järjestys pääsiäisaterialla. Ensin 
pääsiäisateria asetetaan ja sen jälkeen VT:ssa vapautuminen orjuudesta 
ja UT:ssa Jeesuksen ristinkuolema syntien anteeksisaamiseksi. Tämän 
jälkeen niin VT:ssa kuin UT:ssa on näiden tapahtumien muistoksi 
pääsiäisateria, jossa muistellaan tätä tapahtumaa.
 
 Hepr. 9:14 
kuinka paljon ennemmin Kristuksen veri - hänen, joka iankaikkisen Hengen
 kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle - puhdistaakaan meidän 
omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
 
 22 Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksiantoa ole ilman verenvuodatusta.
 
 26 muutoinhan hänen olisi pitänyt kärsiä monta kertaa maailman 
perustamisesta asti. Mutta nyt hän on ilmestynyt vain kerran, 
maailmanaikojen lopulla, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
 
 28 samoin on Kristus kerran uhrattu, jotta hän ottaisi pois monien 
synnit, ja hän ilmestyy toisen kerran, ei enää synnin tähden vaan 
pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat. RK
 
 Jeesuksen 
asettaessa ehtoollisen ja Hänen viettäessä sitä opetuslasten kanssa ei 
ollut vielä tapahtunut Golgatan lunastus työtä, jossa on syntien 
anteeksiantamus. Kun uskovaiset viettävät ehtoollista, nyt tässä 
hetkessä, niin syntien anteeksiantamus on jo vuodatettu Golgatalla. 
Ehtoollinen ei ole syntien anteeksiantamuksen sakramentti. Ehtoollinen 
on muistoateria, jossa julistetaan Herran kuolemaa.
 
 Raamattu 
opettaa, että Golgatan täytetyn työ kautta Jeesus lahjoittaa itsensä ja 
pelastuksen niille, jotka ovat tehneet parannuksen ja ovat uskossa 
vastaanottaneet Herran Jeesuksen.
 
 Raamattu opettaa Kristuksen 
Jeesuksen lahjavanhurskaudesta, joka lahjoitetaan Hänen kuolemansa ja 
ylösnousemuksensa perusteella, silloin kun ihminen tekee parannuksen ja 
vastaanottaa uskossa Herran Jeesuksen.
 
 KIRKOT OPETTAVAT KOLMEA PELASTUSTIETÄ:
 Kirkot opettavat kolmea pelastustietä, jotka ovat; Golgata, kaste ja 
ehtoollinen. Kirkkojen opetuksessa pelastus alkaa kasteesta, jossa 
saadaan synnit anteeksi. Näin kirkot sitten kastavat sylivauvoja ja 
konfirmaatiossa (rippikoulu) nämä lapset tunnustavat uskonsa tai tulevat
 uskoon ennen sitä tai sen jälkeen, jolloin he taas pelastuvat ja saavat
 syntinsä anteeksi. Sitten kirkkojen ehtoollisella heille taas annetaan 
syntien anteeksiantamus.
 
 Tällaista järjestystä ei Raamattu 
tunne. Raamatussa on vain yksi paikka syntien anteeksisaamiselle, joka 
on Golgatan täytetty työ. Parannuksen tehneet, jotka uskossa 
vastaanottavat Herran Jeesuksen saavat syntinsä anteeksi. Raamattuun on 
myös kirjoitettu; 1 Joh 1:9: Jos me tunnustamme syntimme, on hän 
uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja 
puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
 
 TOINEN JEESUS:
 Katolinen 
kirkko on mennyt niin pitkälle, että messu-uhrissa pappi muuttaa 
ehtoollisleivän Jeesukseksi. Katolisen kirkon opetuksessa messu-uhri on 
kaikkein voimakkain sovitusuhri. Tällaisella opilla katolinen kirkko 
syrjäyttää Golgatan täytetyn työn ja jokainen, joka uskoo katolisen kirkon 
messu-uhrin olevan voimakkain sovitus on ulkopuolella Raamatullisen 
pelastuksen, koska muuta uhria ei voi asettaa pelastukseen kuin 
Jeesuksen uhri.
 
 Apt. 26.17 Minä pelastan sinut oman kansasi ja pakanoiden käsistä, joiden luo minä sinut lähetän
 18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valoon ja 
Saatanan vallasta Jumalan puoleen ja uskon kautta minuun saisivat synnit
 anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' RK
Jumala sanoi silloin vanhan liiton aikana kansalle; 'Älkää lisätkö mitään siihen Sanaan, älkää ottako pois vaan noudattakaa Jumalan käskyjä, jotka Jumala sääti ja antoi meille' ks. 5.Moos. 4:2. 
  

