Opetus siitä, että ehtoollisella saa synnit anteeksi, on Raamatun totuuden vastainen. Koska Jeesus sovitti kaikki synnit yhdellä kertaa, lopullisesti, siellä Golgatan Ristillä. Syntien
sovitus ja voitto kaikesta synnistä on jo saavutettu. Ihmisen osa on
vain ottaa sovitus vastaan. Kiitos Herralle! Opetus ehtoollisen
sakramentin kautta saatavasta syntien sovituksesta on Jumalan pilkkaa ja
vesittää Jeesuksen ristintyön.
Mutta
muistoateria ja apostolien oli tapana murtaa leivän, on kaksi eri asiaa
kuulemma. Muistoateria tarkoittaa Jeesuksen kuolemaa, (voittoa synneistä
ja saatanasta ja kuolemasta).
Paavalin opetus ehtoollisesta:
Sillä minä
olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että
Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti,
mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan;
tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian
jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein
kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin usein kuin te
syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran
kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee, ks. 1 Kor 11: 23-26.
1Kor. 11:23 Sillä
minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut,
että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
25 Samoin hän otti myös
maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun
veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Sillä niin usein kuin
te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran
kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
Jeesuksen
kuolema ja ylösnousemus oli jo tapahtunut tosiasia Paavalin opettaessa
korinttolaisille ehtoollisesta. Tämä on mielenkiintoinen pointti, sillä
Paavali opettaa, että Jeesus itse on opettanut hänelle ehtoollisen
merkityksen. Paavalin mukaan ehtoollinen on Jeesuksen muistoksi, sillä
niin usein kuin opetuslapset syövät ehtoollisleivän ja juovat maljasta
viiniä, niin he julistavat Herran Jeesuksen kuolemaa, siihen asti kun
Hän tulee.
Huomaatko,
ettei Paavali opettanut, että ehtoollinen on syntien anteeksisaamisen
sakramentti. Itse asiassa Paavali ei edes mainitse sanoja syntien
anteeksisaaminen, koska Golgatalla tapahtui ihmiskunnan lunastus ja
siellä on syntien anteeksisaamisen paikka jokaiselle, joka tekee
parannuksen ja ottaa uskossa vastaan Herran Jeesuksen. Paavali tiesi,
että syntien anteeksisaaminen oli jo tapahtunut tosiasia, joka tapahtui
Golgatalla ja ehtoollinen on muistoateria, jossa muistellaan ja
julistetaan Herran kuolemaa.
Jeesus itse
sanoi: ”Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri,
joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.”
”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.”
Liiton veri vuodatettiin Golgatalla, joka on kertakaikkinen tapahtuma
niin kuin Raamattu opettaa. Golgatalla lepää syntien anteeksianto, joka
lahjoitetaan parannuksen teon eli uskon kautta Jeesukseen.
Liiton veri vuodatettiin Golgatalla, jota viini kuvaa. Leipä kuvaa
Kristus ruumista, joka murrettiin Golgatalla. Uuden liiton veri
vuodatettiin Golgatalla, jonka kautta ja perusteella saadaan synnit
anteeksi. Syntien anteeksiantamuksen veri vuodatettiin Golgatalla.
VANHAN TESTAMENTIN TODISTUS:
Kun Israelin kansa oli Egyptin orjuudessa, niin Jumala päätti vapauttaa
kansansa tästä orjuudesta. Ennen tuota vapautumista asetettiin
pääsiäinen, jonka tehtävä oli muistuttaa Israelin kansaa, siitä kun
Jumala vapautti kansansa egyptiläisten orjuudesta. Pääsiäiseen kuului
myös pääsiäisateria, jossa syötiin teurastettu karitsa, joka oli
esikuvaa Jeesuksen Golgatan uhrista, jossa sovitettiin koko ihmiskunnan
synnit. Johannes kastaja tiesi tämän, sillä kun hän näki Jeesuksen hän
sanoi Pyhässä Hengessä: ” Katso, Jumalan karitsa, joka pois ottaa
maailman synnin.”
Vanhan liiton pääsiäinen ei ollut se
tapahtuma, jossa Israelin kansa vapautettiin egyptiläisten orjuudesta,
vaan pääsiäinen viettiin tämän vapautumisen muistoksi. Samoin on myös
Uudessa Liitossa. Ehtoollinen vietetään Jeesuksen kuoleman muistoksi,
jossa muistellaan ja julistetaan Herran kuolemaa. Ehtoollinen ei ole
syntien anteeksisaamisen sakramentti, koska syntien anteeksisaaminen
tapahtui Golgatalla, jota ehtoollisella muistellaan Herran kunniaksi.
VT:ssa Ja UT:ssa on aivan sama järjestys pääsiäisaterialla. Ensin
pääsiäisateria asetetaan ja sen jälkeen VT:ssa vapautuminen orjuudesta
ja UT:ssa Jeesuksen ristinkuolema syntien anteeksisaamiseksi. Tämän
jälkeen niin VT:ssa kuin UT:ssa on näiden tapahtumien muistoksi
pääsiäisateria, jossa muistellaan tätä tapahtumaa.
Hepr. 9:14
kuinka paljon ennemmin Kristuksen veri - hänen, joka iankaikkisen Hengen
kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle - puhdistaakaan meidän
omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
22 Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksiantoa ole ilman verenvuodatusta.
26 muutoinhan hänen olisi pitänyt kärsiä monta kertaa maailman
perustamisesta asti. Mutta nyt hän on ilmestynyt vain kerran,
maailmanaikojen lopulla, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
28 samoin on Kristus kerran uhrattu, jotta hän ottaisi pois monien
synnit, ja hän ilmestyy toisen kerran, ei enää synnin tähden vaan
pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat. RK
Jeesuksen
asettaessa ehtoollisen ja Hänen viettäessä sitä opetuslasten kanssa ei
ollut vielä tapahtunut Golgatan lunastus työtä, jossa on syntien
anteeksiantamus. Kun uskovaiset viettävät ehtoollista, nyt tässä
hetkessä, niin syntien anteeksiantamus on jo vuodatettu Golgatalla.
Ehtoollinen ei ole syntien anteeksiantamuksen sakramentti. Ehtoollinen
on muistoateria, jossa julistetaan Herran kuolemaa.
Raamattu
opettaa, että Golgatan täytetyn työ kautta Jeesus lahjoittaa itsensä ja
pelastuksen niille, jotka ovat tehneet parannuksen ja ovat uskossa
vastaanottaneet Herran Jeesuksen.
Raamattu opettaa Kristuksen
Jeesuksen lahjavanhurskaudesta, joka lahjoitetaan Hänen kuolemansa ja
ylösnousemuksensa perusteella, silloin kun ihminen tekee parannuksen ja
vastaanottaa uskossa Herran Jeesuksen.
KIRKOT OPETTAVAT KOLMEA PELASTUSTIETÄ:
Kirkot opettavat kolmea pelastustietä, jotka ovat; Golgata, kaste ja
ehtoollinen. Kirkkojen opetuksessa pelastus alkaa kasteesta, jossa
saadaan synnit anteeksi. Näin kirkot sitten kastavat sylivauvoja ja
konfirmaatiossa (rippikoulu) nämä lapset tunnustavat uskonsa tai tulevat
uskoon ennen sitä tai sen jälkeen, jolloin he taas pelastuvat ja saavat
syntinsä anteeksi. Sitten kirkkojen ehtoollisella heille taas annetaan
syntien anteeksiantamus.
Tällaista järjestystä ei Raamattu
tunne. Raamatussa on vain yksi paikka syntien anteeksisaamiselle, joka
on Golgatan täytetty työ. Parannuksen tehneet, jotka uskossa
vastaanottavat Herran Jeesuksen saavat syntinsä anteeksi. Raamattuun on
myös kirjoitettu; 1 Joh 1:9: Jos me tunnustamme syntimme, on hän
uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja
puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
TOINEN JEESUS:
Katolinen
kirkko on mennyt niin pitkälle, että messu-uhrissa pappi muuttaa
ehtoollisleivän Jeesukseksi. Katolisen kirkon opetuksessa messu-uhri on
kaikkein voimakkain sovitusuhri. Tällaisella opilla katolinen kirkko
syrjäyttää Golgatan täytetyn työn ja jokainen, joka uskoo katolisen kirkon
messu-uhrin olevan voimakkain sovitus on ulkopuolella Raamatullisen
pelastuksen, koska muuta uhria ei voi asettaa pelastukseen kuin
Jeesuksen uhri.
Apt. 26.17 Minä pelastan sinut oman kansasi ja pakanoiden käsistä, joiden luo minä sinut lähetän
18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valoon ja
Saatanan vallasta Jumalan puoleen ja uskon kautta minuun saisivat synnit
anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' RK
Jumala sanoi silloin vanhan liiton aikana kansalle; 'Älkää lisätkö mitään siihen Sanaan, älkää ottako pois vaan noudattakaa Jumalan käskyjä, jotka Jumala sääti ja antoi meille' ks. 5.Moos. 4:2.